Ikan Botia

Daftarikan.com – Salah satu ikan hiasan air tawar yang cukup menarik perhatian ramai kerana keindahannya ialah ikan Botia.

 

Ikan ini termasuk ikan yang berasal dari perairan Indonesia iaitu dari syurga fauna Indonesia iaitu wilayah Kalimantan dan Sumatera.

 

Namun, kerana ramai peminat ikan, ikan botia kini tersebar ke seluruh dunia dan tersebar ke seluruh pelusuk dunia, melalui laluan perdagangan.

 

Ikan botia, atau lebih dikenali sebagai ikan botia badut, sesuai untuk menghias akuarium anda di rumah.

 

Warnanya yang menarik dan bentuknya yang unik menjadikan ikan ini banyak diburu dan mempunyai harga yang tinggi.

 

Habitat Asal Botia Clown

 

Ikan ini, sejenis ikan hiasan yang berasal dari perairan Indonesia, umumnya terdapat di Borneo, Kalimantan, Sumatera, Indonesia dan Malaysia.

 

Ikan hiasan ini mendiami kawasan sungai kecil dengan saiz pH, suhu air dan kekeruhan habitat ikan ini bergantung pada musim, bermakna ikan ini merupakan ikan yang mudah menyesuaikan diri dengan cepat.

 

Ikan ini tidak boleh membesar terlalu besar, saiz maksimum ikan ini hanya boleh mencapai kira-kira 30-40 cm. Manakala umur ikan ini dianggarkan sekitar 20 tahun.

 

Sekali imbas, ikan ini mempunyai persamaan dengan Ikan Corydoras, bermula dari bentuk badan, warna ikan dan juga mempunyai misai yang sama. (Ingin tahu tentang Ikan Corydoras? Jom baca artikel tentang Ikan Corydoras)

 

Ciri dan Ciri Ikan Botia

 

Ikan hiasan ini merupakan salah satu jenis ikan hiasan air tawar yang suka hidup berkelompok.

 

Jadi jika anda berhasrat untuk memelihara ikan hiasan ini, anda harus membeli lebih daripada 2, sekurang-kurangnya 5 atau lebih dalam satu akuarium.

 

Dan juga pastikan saiz akuarium yang anda gunakan cukup luas, lebih-lebih lagi ikan ini merupakan ikan yang cukup agresif untuk meneroka semua bahagian akuarium.

 

Ternyata ada perwatakan yang cukup unik pada ikan ini iaitu ia mempunyai tabiat menyengetkan badan, sesiapa yang melihatnya pasti menyangka ikan ini sudah mati.

 

Kesukaran Memelihara Ikan Botia

Ikan ini mempunyai sisik yang sangat nipis, yang menjadikan kulit mereka kurang dilindungi. Jadi agak terdedah kepada serangan dari luar.

 

Lebih baik jangan gabungkan dengan ikan yang agresif kerana ia boleh berisiko menyerang ikan ini dan ikan hiasan akan mudah cedera.

 

Cara Menjaga Ikan Botia

 

Seperti yang kita sedia maklum, ikan hiasan ini adalah ikan yang suka berpusu-pusu, jadi kalau nak pelihara sekurang-kurangnya 3-5 ekor.

 

Sediakan akuarium yang boleh memuatkan sekurang-kurangnya 400 liter air, dengan air sebanyak itu boleh didiami lebih kurang 5 botia.

 

Tetapi jika anda tidak mempunyai akuarium dengan saiz yang sesuai, anda perlu mengambil perhatian untuk tidak membiarkan saiznya terlalu sempit dan menyukarkan ikan untuk bergerak.

 

Kerana, bukan sahaja ikan hiasan ini, semua ikan yang hidup dalam akuarium yang sempit akan menyebabkan ikan tertekan dan tidak mustahil ikan tersebut akan cepat mati.

 

Selepas akuarium telah disediakan, maka anda perlu menambah peralatan lain. Bermula dari sistem penapisan, aerator, lampu dan hiasan lain.

 

Ikan Hiasan Botia adalah ikan yang rakus dan mulutnya akan terus mencari makanan, untuk itu anda perlu memberinya dengan kerap, tetapi ia mesti dihadkan tidak terlalu banyak.

 

Sekianlah artikel Tentang Ikan Botia, semoga bermanfaat dan menambah wawasan anda. Jangan lupa kongsi dengan rakan anda.

 

Source : Daftarikan.com